همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد از نظر ما قطعنامه ضد ایرانی ضمن اینکه غیر قانونی و غیر قابل توجیه است، درچارچوب وظایف شورای امنیت نیز قرار نداشته است.

به گزارش روز یکشنبه اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت‌خارجه، سیدمحمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: شورای امنیت با صدور قطعنامه اخیر بار دیگر موضوع حمایت آن سازمان از حقوق ملتها و دولتها در چارچوب برنامه‌ها و اهداف قانونی خود منبعث از ماده ‪ ۲۵‬منشور این سازمان را به چالش کشید.

حسینی خاطرنشان کرد: شورای امنیت با صدور این قطعنامه درمسیر بی‌اعتبار کردن منشور سازمان ملل و حقق بین‌الملل و خروج از دایره عدالت عمل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تلاش شورای امنیت برای ترغیب جمهوری اسلامی ایران جهت صرف نظر کردن از حقوق مسلم و قانونی خود تحت فشار برخی قدرتهای در شورای امنیت صورت گرفته است.

حسینی خاطرنشان کرد: اینگونه قطعنامه‌ها ناظر بر اراده افکار عمومی مردم دنیا نبوده و بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای از آن حمایت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: قطعنامه ‪ ۱۷۴۷‬نیز نه تنها خواسته جامعه بین‌الملل تلقی نمی‌گردد بلکه به عدم رضایت آنان از نقش و وظایف شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌های غیر قانونی نیز منجر خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه شورای امنیت به عنوان ارگانی از یک سازمان بین‌المللی متشکل از دولتهای عضو، موظف به رعایت قانون است، لزوم پایبندی این شورا به ‌چارچوب اختیاراتی که طبق منشور سازمان ملل به آن داده شده است ، را متذکر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تصمیم شورای امنیت در جهت وادار کردن ایران به تعلیق برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود، نقش فاحش ماده ‪۲۵‬ منشور بوده و حقوق بنیادین مردم ایران از جمله حق توسعه و تحصیل را از آنان سلب می‌کند، تلاش آشکار معدودی از اعضای آن جهت محروم کردن یک ملت از حقوق لاینفک خود را محکوم کرد.

حسینی افزود: قطعنامه ‪ ۱۷۴۷‬درحالی صادر شد که جمهوری اسلامی ایران به اعتراف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچگونه انحرافی در برنامه هسته ای خود نداشته و متعهد و پایبند به معاهده منع اشاعه بوده و تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت مستمر بازرسان آژانس قرار داده بود.

حسینی با صلح آمیز خواندن برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر آمادگی کشورمان برای رفع هرگونه ابهام درخصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات بدون شرط و دارای زمان بندی مشخص را اعلام کرد.

کد خبر 18291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز